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Evolution und Sprache (Teil 3)

Liebe LeserInnen

eigentlich wollte ich mir ja mit dem 3.Teil mehr Zeit lassen, denn das ist nun der Schwerpunkt, zumindest des Gedankenganges.

Da ich aber nun für eine Woche in Urlaub bin, dachte ich, es ist eine gute Gelegenheit, den Text jetzt schon reinzustellen.

Wie immer: bin dankbar für jeden Kommentar, jedes Lebenszeichen von euch (nicht nur in der Besucherstatistik)

Το ελληνικό κείμενο βρίσκεται από κάτω.

Θα λείπω για μια βδομάδα σε διακόπες. Καλή διασκέδαση στο διάβασμα και μη ξεχάσετε τα σχόλια σας. Ευχαριστώ.

Kommunikation

Was nun die menschliche Kommunikation anbetrifft, so handelt es sich um genau diese angeborene Fähigkeit, die die Entwicklung der menschlichen Sprache ermöglicht hat. So wie der Kausalzusammenhang von Vorgängen erkannt werden kann, so kann eine menschliche Handlung als Teil einer übergeordneten Rahmensituation interpretiert werden. Der Mensch ist nicht nur in der Lage, seine Artgenossen zu beobachten, sondern er kann, darüber hinaus, deren Absichten erkennen. Er sieht nicht nur, was sie tun, sondern auch, warum sie das tun. So kann ein Tier, welches einen Artgenossen auf dem Weg zur Futterstätte beobachtet, wohl wissen, dass dieser nun fressen wird, denn das hat es oft beobachtet und so gelernt. Der Mensch aber, der das beobachtet, weiß, dass das Tier nun Hunger hat, und deshalb zur Futterstätte geht. Er erkennt die Rahmensituation, dass nämlich der Hungrige nach Nahrung sucht. Dieses Erkennen beruht auf der Fähigkeit zur Reflektion seiner eigenen Handlung und darauf, die Bedürfnisbefriedigung als Ursache und Folge zu analysieren. Damit ist er in der Lage, das auf andere Lebewesen zu übertragen und so deren Handlungsmotivationen zu erkennen. Kinder, und auch manche Erwachsene, übertragen dies sogar so weit auf Tiere, dass sie diesen menschliche Erkenntnisfähigkeiten zusprechen. So werden auch manche Interpretationen von Tierversuchen auf falschen Voraussetzungen gemacht. Es ist die dem Menschen angeborene Fähigkeit und gleichzeitig sein Bedürfnis, alles in einem Ursache-Wirkung-Verhältnis zu sehen, was ihn leicht dazu veranlasst, anzunehmen, dass auch andere Lebewesen so “funktionieren“.
Was bedeutet dies nun für die Kommunikation? Tiere kommunizieren auf unmittelbare Weise. Kämpfe um die Rangordnung, um Futter oder Werben um einen Partner sind direkte Äußerungen, welche unmittelbar verstanden werden. Der Mensch hingegen ist in der Lage, die Rahmensituation zu erkennen. Das bedeutet, er versteht die Kommunikationshandlung als einzelnen Faktor eines größeren Komplexes. Ein einfaches Beispiel: Wenn ich meinen Hund rufe, so kommt dieser. Aber er fragt sich nicht, warum ich ihn rufe. Es sei denn, er hat durch Assoziation gelernt, dass er zu einer bestimmten Zeit sein Futter bekommt oder Ähnliches. Ein Mensch wird immer bemüht sein, zu verstehen, was die Absicht des Rufenden ist, warum er gerufen hat. Diese nur dem Menschen eigene Fähigkeit ist es, die die Entwicklung der menschlichen Sprache ermöglicht. Denn, wenn der Mensch die Handlungsmotivation eines anderen Menschen zu erkennen in der Lage ist, so gilt dies auch für die Sprechhandlung. Der Mensch erkennt den Ursache-Wirkungs-Zusammenhang zwischen Absicht und Sprechhandlung. Der Ruf des Namens eines anderen bedeutet, dass der andere kommen soll. Wenn ein Katzenkind sich verirrt und nach der Mutter jammert, so ist das ein instinktives Verhalten und nicht die Erkenntnis, dass die Mutter die Absicht seines Rufens versteht. Daher würde auch ein Katzenkind niemals dieses Weinen als Täuschung benutzen. Ebenso würde die Katzenmutter nicht weinen um das Junge zu rufen. Das Weinen ist also kein kommunikatives Symbol so wie das Rufen des Namens eines Menschen. Und so ist menschliche Sprache mehr als nur Assoziation. Ein Kleinkind ist in der Lage, Sprache zu erlernen, weil es erkennt, was der Mensch mit seiner Sprechhandlung beabsichtigt. So erkennt es die Funktion der Sprache, das Gesagte ist sozusagen das Werkzeug, mit Hilfe dessen ein bestimmtes Ziel erreicht werden soll, und Kinder sind in der Lage, solche Ziele zu erkennen, während Tiere nur assoziativ lernen.

(Fortsetzung folgt)

 

Επικοινωνία

Όσο αφορά την ανθρώπινη επικοινωνία, η προχωρημένη εξέλιξή της υφίσταται δυνατόν λόγω της επίκτητης του ικανότητας για ανάλυση και συνδυασμού. Όπως ο άνθρωπος αντιλαμβάνεται τη σχέση αιτία-δράση στα σύμβαντα γύρω του, έτσι αντιλαμβάνεται αυτή τη σχέση και στη συμπεριφορά των συνανθρώπων του. Δεν απλά παρατηρεί τις πράξεις των συντρόφων του αλλά αναγνωρίζει και τους σκοπούς τους. Δε βλέπει μόνο το τι αλλά και το γιατί. Π.χ. ένα ζώο που παρατηρεί ένα άλλο πηγαίνοντας προς τον βοσκότοπο, μπορεί να έχει μάθει εμπειρικά, ότι εκείνο τώρα θα φάει, ο άνθρωπος όμως καταλαβαίνει και την αιτία, αντιλαμβάνεται δηλαδή ότι ο άλλος πεινάει. Έχει την ικανότητα να βλέπει όλη τη κατάσταση που περιλαμβάνει μία συγκεκριμένη πράξη. Δυο παράγοντες συμβάλλουν σ’ αυτήν την ικανότητα: η αντίληψη των δικών του πράξεων και η γνώση ότι η ικανοποίηση ανάγκης υφίσταται αιτία και δράση. Αναλύει τις δικές του πράξεις και θεωρεί ότι και οι άλλη λειτουργούν με τον ίδιο τρόπο. Βλέποντας έτσι τη δράση ενός συντρόφου αναγνωρίζει και την αιτία. Αυτή η μεταφορά κίνητρων πολλές φορές γίνεται και σε μη ανθρώπινα όντα. Έτσι συχνά θεωρείται πως τα ζώα έχουν ανθρώπινες ικανότητες αντίληψης. Ακόμα και έρευνες με ζώα πολλές φορές γίνονται με λάθος προϋποθέσεις λόγω της τάσης αυτής, το ότι ο άνθρωπος κατανοεί τη δική του λειτουργία κατά βάθος και θεωρεί ότι και τ’ άλλα όντα λειτουργούν με τον ίδιο τρόπο.

Ποιες είναι τώρα οι συνέπιες της ικανότητας αυτής για την επικοινωνία των ανθρώπων μεταξύ τους; Η επικοινωνία των ζώων γίνεται άμεσα. Μάχες για την ιεραρχία για τη τροφή ή ο ανταγωνισμός για τα θηλυκά πραγματοποιούνται με άμεσο τρόπο που αντιλαμβάνεται από τον άλλον χωρίς ανάλυση της πράξης. Ο άνθρωπος όμως αναγνωρίζει τη περιγραμμένη κατάσταση, κατανοεί δηλαδή την εκάστοτε πράξη ως παράγοντας ενός συμπλέγματος που περιβάλλει το συγκεκριμένο γεγονός. Ας το δούμε σε ένα απλό παράδειγμα: Όταν φωνάζω το σκυλί μου, αυτό έρχεται. Δεν εξετάζει όμως, γιατί το φωνάζω. Εκτός έμαθε εμπειρικά την ώρα του φαγητού ή παρόμοια. Ο άνθρωπος όμως εξετάζει πάντα γιατί ο άλλος τον φωνάζει, ποιο είναι ο σκοπός του. Και ακριβώς αυτή η τάση και ικανότητα του ανθρώπου υφίσταται δυνατόν το ότι μπόρεσε να αναπτύξει μια γλώσσα όπως την γνωρίζουμε. Όπως αναλύει την κινητική πράξη ενός άλλου έτσι και την ομιλητική. Καταλαβαίνει γιατί ο άλλος μιλάει, ποιος είναι ο σκοπός του, επειδή κατανοεί όλη την κατάσταση που περιλαμβάνει τη συγκεκριμένη πράξη ομιλίας. Αντιθέτως το γατάκι που νιαουρίζει πράττει ενστικτωδώς και δε υποθέτει ότι η μάνα του κατανοεί τον λόγο γιατί φωνάζει. Έτσι και αποκλείεται να φωνάζει το γατάκι για να κοροϊδέψει τη μάνα του. Ούτε θα χρησιμοποιούσε η μάνα τον ίδιο τρόπο για να φωνάξει το μικρό. Πρόκειται επομένως για μια ενστικτώδη συμπεριφορά και όχι για τη χρήση ενός σύμβολου του οποίου τη σημασία τη κατανοούν και οι δύο μέλη που επικοινωνούν.

Η ανθρώπινη γλώσσα είναι κάτι παραπάνω. Το παιδί προβαίνει στην εκμάθηση της μητρικής του γλώσσας ακριβώς για το λόγο αυτό. Βλέπει τους άλλους, αντιλαμβάνεται ότι λειτουργούν όπως και το ίδιο το παιδί, ότι έχουν σκοπούς, και συμπεραίνει τη σημασία των γλωσσικών συμβόλων από τη κατανόηση όλης της κατάστασης που περιλαμβάνει μια ομιλητική πράξη. Κατά κάποιον τρόπο η γλώσσα αποτελεί το εργαλείο για να πετύχω το σκοπό μου.

(συνεχίζετα&iota

12.6.08 10:18

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bisher 1 Kommentar(e)     TrackBack-URL


Kathleen (12.6.08 11:53)
Tja, genau dieses ständige Hinterfragen und das "um die Ecke denken" machen das Menschsein aus und das Zusammenleben der Menschen so kompliziert! Würden wir so einfach und geradeaus "ticken" wie die Tiere, wäre das Leben viel weniger kompliziert!

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